Het verhogen van de betrokkenheid
Op De Bonckert draait alles om leren dat raakt. Om dat te bereiken, werken we gericht aan een hoge mate van betrokkenheid bij ieder kind. Betrokken kinderen zijn immers actief, nieuwsgierig en gemotiveerd. Dat zijn precies de ingrediënten voor groei.
Hieronder leggen we uit hoe we deze in de praktijk vormgeven:
1. Sfeer en relatie – een positief klasklimaat
Een kind dat zich op z’n gemak voelt, durft te leren. We besteden daarom veel aandacht aan een warme, uitnodigende sfeer in de klas. De relatie tussen kinderen onderling, tussen kind en leerkracht én tussen ouders en school is van groot belang. We willen dat elk kind zich letterlijk goed voelt: veilig, gewaardeerd en thuis. Want pas als je je goed voelt, kom je tot leren.
2. Aansluiting bij het niveau van het kind
Leren moet uitdagen, maar niet overweldigen. Daarom stemmen we de leerstof en activiteiten af op het niveau van ieder kind. Als iets te moeilijk is, haakt een kind af. Is het te makkelijk? Dan verdwijnt de interesse. We zoeken dus steeds dat punt net op het randje van wat een kind al kan.
3. Werkelijkheidsnabij onderwijs
Leren wordt pas echt boeiend als het ergens over gaat. Daarom brengen we de echte wereld naar binnen. We werken met levensechte situaties, betekenisvolle thema’s en ervaringen van de kinderen zelf. Denk aan gastsprekers, uitstapjes, het inbrengen van persoonlijke verhalen of actuele gebeurtenissen. Dit zorgt voor nieuwsgierigheid en échte betrokkenheid.
4. Activiteit – leren door doen
Kinderen zijn van nature actief. Ze leren door te bewegen, spelen, onderzoeken en experimenteren. We geven kinderen op school volop de ruimte om actief bezig te zijn. Niet alleen met het hoofd, maar ook met hun handen, zintuigen en hart. Zo krijgt leren betekenis en blijft het hangen.
5. Leerlinginitiatief – ruimte voor eigen keuzes
Betrokkenheid groeit als kinderen mogen meedenken en meebepalen. We geven hen ruimte om eigen keuzes te maken en initiatieven te nemen. Zo sluiten we aan bij hun interesses, talenten en behoeften. Wanneer kinderen zélf ergens voor kiezen, komt hun nieuwsgierigheid pas echt tot leven.
6. Expressie – laten zien wat je voelt en denkt
Niet ieder kind drukt zich hetzelfde uit. De een praat, de ander tekent, danst of bouwt. Daarom bieden we ruimte voor allerlei vormen van expressie. Kinderen mogen op hun eigen manier laten zien wat ze denken, voelen en beleven – met muziek, drama, schrijven, tekenen, schilderen, boetseren en meer. Zo worden verschillende indruk op een passende wijze uitgedrukt.
7. Samen leren – leren van en met elkaar
Leren doe je niet alleen. In interactie met anderen leer je jezelf kennen, ontdek je nieuwe perspectieven en leer je samenwerken. We stimuleren kinderen om samen op zoek te gaan, elkaar te helpen en met elkaar te groeien. Zo ontstaat een krachtige leeromgeving waarin ieder kind zich gezien én gesteund voelt.